مجتمع های تجاری اهمیت پایداری زیست محیطی در خرده فروشی‌ها _ ۵ راه برای سبزتر شدن کسب و کارتون (قسمت اول)
  • 1400/12/02

اهمیت پایداری زیست محیطی در خرده فروشی‌ها _ ۵ راه برای سبزتر شدن کسب و کارتون (قسمت اول)

امروز شاهد این هستیم كه شركت‌ها برای كاهش تأثیرات بد زیست محیطی خود، به دنبال راه‌های جدیدی رفته‌اند. برای مثال در سال 2017 ، غول بهداشتی، جانسون و جانسون متعهد شد 35٪ از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. کوکا کولا در سال 2020 ، متعهد شد که حداقل 75 درصد از بطری‌هایی را که وارد بازار می‌کند را  بازیافت کند. اهمیت موضوع محیط زیست هرروز در حال افزایش است. سوال اینجاست چرا باید به مسئله پایداری در بازار های کوچک توجه کرد؟ به این خاطر که  این دقیقاَ  همان چیزی است که مصرف‌کنندگان می‌خواهند. مسائلی مانند تغییر آب و هوا، زباله‌های اضافی و اقدامات غیراخلاقی دیگر، مسئله‌ای بسیار برجسته‌تر از گذشته است.

 امروزه مردم عادی هم به مسئله پایداری زیست محیطی توجه ویژه دارند و عدم توجه به این مسئله می‌تواند به کسب و کار شما آسییب بزند. مطالعه‌ای که در سال 2017 توسط Cone Communications انجام شد، نشان می‌دهد که میزان پایداری زیست محیطی در بین خریداران از اهمیت زیادی برخوردار است. آنها دریافتند كه 87٪ آمریكایی‌ها از کسب و کارهایی که به مسائل محیط زیستی اهمیت می‌دهند، بیشتر خرید می‌كنند. حتی مهم‌تر اینکه ، 76٪ مشاغلی را که برخلاف این روش رفتار می‌کنند را نیز تحریم می‌کنند. بنابراین، برندها باید به مردم ثابت کنند که تلاش‌های زیادی را برای پایداری زیست محیطی بیشتر انجام می‌دهند.

 اما بیشتر خرده فروشان کوچک‌تر اغلب در تلاش‌اند تا راهی را برای دور زدن این موضوع پیدا کنند. با این حال اگر کسب و کارتان را به سمت و سوی پایداری زیست محیطی سوق دهید، مطمئن باشید که پول یا سود بیشتری گیرتان خواهد آمد!

در اینجا می خواهیم درباره ۵ اقدامی که باید در راستای پایداری زیست محیطی کسب و کارهای کوچک برداشت، صحبت کنیم:

 

  • در محل کار سعی کنید این موارد را رعایت کنید: تجهیزات ، چراغ‌ها و وسایل کم‌مصرف را انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توانید لامپ‌های رشته‌ای سنتی خود را با نوع LED تعویض کنید. با این کار خواهید دید که تجهیزات کم مصرف نه تنها به انرژی کمتری نیاز دارد (که به نوبه خود منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود)، بلکه پول کمتری هم بابت آن‌‌ها پرداخت خواهید کرد. طبق آمار سایت Energy.gov، یک چراغ رشته‌ای سنتی 60 وات، هزینه انرژی سالانه 4.80 دلار دارد و عمر لامپ آن 1000 ساعت است. در همین حال، یک گزینه کم مصرف مانند چراغ LED 12W، نه تنها هزینه سالانه کمتری دارد ، بلکه ماندگاری بیشتری نیز دارد. طول عمر این لامپ ها 25000 ساعت است.همین روش را برای وسائل‌های دیگر نیز امتحان کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید AC خود را جایگزین کنید، مطمئن شوید که AC بعدی که خریداری می‌کنید دارای برچسب مصرف انرژی است. محصولاتی را انتخاب کنید که دارای گواهینامه ENERGY STAR باشند. استفاده از کاغذ را به حداقل برسانید و مقدار کاغذی را که در کسب و کارتان استفاده می‌کنید کاهش دهید. سعی کنید مصرف کاغذ را تا جایی که می‌توانید کم کنید و به سمت و سوی دیجیتال شدن بروید. به عنوان مثال، اگر دفترچه راهنمای کارمندان شما هنوز بصورت چاپی است، به دنبال انتقال محتوا به صورت آنلاین و صرفاً اشتراک‌گذاری آن با کارمندان خود به صورت دیجیتالی باشید. با انجام این کار کتابچه راهنما بسیار در دسترس‌تر خواهد بود، زیرا به کارمندان شما اجازه می‌دهد با دستگاه‌های شخصی خود به آن دسترسی پیدا کنند. ایده بعدی چیست؟ اگر برای شمارش از کاغذ و قلم استفاده می‌کنید پس به دنبال، برنامه‌ای مانند Scanner بروید که به شما امکان می‌دهد با استفاده از تلفن هوشمند خود محصولات را بشمارید و ردیابی کنید. اسکنر همچنین با نرم افزار مدیریت موجودی Vend امکان همگام‌سازی دارد و نیاز به ورود دستی محصول را کاهش می‌دهد.
  • با انتخاب رسیدهای دیجیتال می‌توانید میزان استفاده از کاغذ را نیز کاهش دهید. از خریداران سوال کنید که آیا ترجیح می‌دهند رسیدها برای آن‌ها از طریق ایمیل ارسال شود یا خیر. آمار نشان می‌دهد که 89٪ از مصرف‌کنندگان تمایل دارند خرده فروشان به آن‌ها رسید دیجیتال دهند، بنابراین احتمالاَ از مشتریان پاسخ مناسبی دریافت خواهید کرد.

دفع زباله را باید به شکل صحیحی انجام دهید. اولین قدم خوب این است که تولید زباله را به حداقل برسانید یا چیزهایی را که دیگر به وجود آن‌‌ها نیازی نیست را از محیط کار خارج کنید. اگر مجبورید چیزی را دور بیندازید، مطمئن شوید که شما و تیمتان اقلام زباله را در سطل های مناسب قرار داده‌اید و همیشه دستورالعمل های بازیافتی را رعایت می‌کنید. (یعنی تفکیک زباله‌‌ها را اصولی انجام می‌دهید.)

بسته بندی‌های‌تان را پایدار کنید. چون بسیاری از  مواد بسته‌بندی معمولی، به شدت برای محیط زیست مضر هستند. برنامه طبیعت دیوید آتنبورو Blue Planet اخیراً دیدی تکان‌دهنده درباره‌ی چگونگی تخریب آلودگی اکوسیستم‌ها و حیات وحش به واسطه پلاستیک‌های مصرف کنندگان ارائه داده است. بنابراین، بسته‌بندی‌های سازگار با محیط بسیار ضروری است.

 طبق تحقیقات کلمن پارکز، 88٪ از مصرف کنندگان تمایل دارند که بسته‌بندی محصولات اطلاعات بیشتری در مورد پایداری محیط زیست ارائه دهد و 92٪ از مصرف کنندگان بسته بندی مبتنی بر کاغذ را بجای پلاستیک انتخاب می‌کنند. البته کنارگذاشتن بسته بندی بطور صد درصدی، چندان با حقیقت همخوانی ندارد.

 این نکته که شرکت‌‌ها باید کالاها را به طور صحیحی حمل کنند و از آنها در برابر هر نوع آسیب احتمالی محافظت کنند، بسیار مهم است.

بسته‌بندی یک فرصت مهم تجاری برای بهتر دیده شدن برند شما است. شما می‌توانید برای پایداری زیست محیطی بیشتر در کسب و کارتان از شعارهای مفهومی  استفاده کنید. به این معنی که می‌توانید از برخی شعارها همانند: کاهش، استفاده مجدد، بازیافت! بهره ببرید. خلاق باشید و ساختن این جملات فکر کنید. مثلاَ Parfumery Jules & Vetiver با شعار، "لوکس و بدون زباله" بیزینس خودرا گسترش داد و به سود زیادی رسید.

 ادامه این مطلب را می‌توانید در مقاله بعدی با همین عنوان (قسمت دوم) بخوانید.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه