مجتمع های تجاری افزایش فروش در خرده فروشی (قسمت دوم)
  • 1400/12/02

افزایش فروش در خرده فروشی (قسمت دوم)

امروزه فروش و بازاریابی یک علم به حساب می‌آیند که تکنیک‌ها به‌روز خود را دارند. تفاوتی نمی‌کند که کسب و کار شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند و یا در گذشته چقدر مشتری داشتید! اگر فی الحال منطبق با اصول روز دنیا و بر طبق نیاز مشتریان جلو نروید، علاوه بر اینکه با افزایش فروش در خرده فروشی خود مواجه نخواهید شد بلکه خیلی زود نیز از بازار حذف می‌شوید.

علاوه بر رقبای قدرتمندی که از قبل با آن‌ها مواجه بودید، هر روز تعداد بیشتری رقیب برای گرفتن قسمتی از بازار پیدا می‌شوند و اگر حرفه‌ای تر از شما عمل کنند، سهم شما از بازار را نصیب خود خواهند کرد. پس برای نگه داشتن موقعیت خود یا کسب جایگاه بهتری از موقعیت کنونی و در نهایت افزایش فروش، همیشه به یادگیری تکنیک‌های به روز و جدیدتر توجه کنید.

در قسمت اول (افزایش فروش خرده فروشی قسمت اول) درباره‌ی برخی الزامات که باید درباره‌ی کسب و کار خود پیاده کنید، مفصل صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم باز هم درباره‌ی کارهای ارزشمندی که باید برای حفظ و افزایش فروش در خرده فروشی انجام دهید صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

  • از تبلیغات در جست و جوی محلی گوگل برای افزایش فروش در خرده فروشی بهره ببرید

اگر تاکنون از تبلیغات گوگل استفاده نکرده باشید ممکن است برای‌تان سوال ایجاد شده باشد که این نوع تبلیغات چیست و چگونه بر افزایش فروش خرده فروشی اثرگذار است؟

تبلیغات محلی گوگل در واقع قسمتی از تبلیغات گوگل ادز (Google ADS) است که موقعیت مکانی فروشگاه شما را به مخاطب‌ها نشان می‌دهد. این تبلیغات از طریق google.com و گوگل مپ انجام می‌شود. در واقع هنگامی که کاربر در این دو مکان سرچ می‌کند به موقعیت کسب و کار شما بر می‌خورد.

برای اینکه تبلیغات محلی شما فعال شود باید در قسمت تنظیمات گوگل ادز خود، گزینه‌های Location و Extension را فعال کنید و تیک search partners را نیز حتماً بزنید. در صورتی که هزینه‌ی بیشتری به ازای هر کلیک پرداخت کنید، گوگل بیشتر از بقیه شما را به مشتریان نشان خواهد داد. شما نتیجه‌ی این نوع تبلیغات را هم می‌توانید در گوگل ادز خود ببینید و از آن گزارش بگیرید. برای مثال در قسمت Dimensions می‌توانید ترافیک و بازدید از تبلیغ را ببینید.

مشتریان در این نوع تبلیغات بر پایه سرچ محلی در گوگل مپ، آدرس‌های فروشگاه‌های شما، تصاویر، شماره تماس و نظرات بقیه درباره‌ی کسب و کارتان را خواهند دید و با جزئیات بیشتری از شما آشنا خواهند شد.

همانطور که گفتم این نوع تبلیغ بر اساس PPC است و یعنی شما در ازای هر کلیک بر روی تبلیغی که انجام دادید، هزینه پرداخت خواهید کرد.

این نوع تبلیغات حتی برای بدست آوردن مشتریان شرکت‌های رقیب نیز بسیار کاربردی است. مثلا اگر آفر جالبی برای کاربران خرید حضوری دارید، در این نوع تبلیغات می‌توانید آن را نمایش دهید و با استفاده از آن مشتریان دیگر را به سمت خود جذب کنید.

در تبلیغات محلی گوگل، امکان جست و جوی کالا برای مشتری‌ها نیز ممکن است. خیلی از کاربرها پیش از رفتن به فروشگاه برای خرید نگران از اتمام موجودی کالای مورد نظرشان هستند. می‌توانید لیست محصولات فروشگاه‌تان را به گوگل ارائه دهید تا امکان نمایش و جست و جو بین آن‌ها برای‌ مشتریان‌تان ممکن شود.

برخی از مزیت‌هایی که از تبلیغ در جست و جوی محلی گوگل مپ به دست خواهید آورد:

  • اگر در عرصه کاری خود رقبای زیادی دارید و فرصتی برای عرضه برندتان ندارید این نوع تبلیغ بسیار مفید خواهد بود. چون گوگل با هزینه‌ای که دریافت می‌کند شما را در کار رقبا به مشتریان نمایش می‌دهد تا مشتری‌های بیشتری از رقیب‌های محلی خود بدزدید!
  • تبلیغات محلی گوگل نه تنها کسب و کار شما را به مخاطب‌های بیشتری نشان می‌دهد بلکه کاربران را ترغیب می‌کند که نسبت به کسب و کارتان بیشتر واکنش نشان دهند و به نوعی با شما تعامل داشته باشند. مثلاً تصور کنید که از 80 درصد از افرادی که محصول X را در طی یک روز و در محدوده مکانی شما جست و جو می‌کنند، تبلیغ فروشگاه شما را ببینند. از آنجایی که این افراد لیدهای (سرنخ‌های فروش) واقعی هستند که قصد بر طرف کردن نیازی را دارند به احتمال زیاد حداقل 25 درصد آن‌ها اقدام به خرید خواهد کرد. (البته این موضوع به موجودی کالایی شما نیز باز می‌گردد.) گوگل مپ نیز به سادگی اطلاعات تماس و جزییات خرده فروشی‌تان را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد. چه بهتر از این؟!

 

  • روش click-and-collect را برای افزایش فروش خرده فروشی برپا کنید.

 

مطمئنم که تاکنون با این مفهوم آشنا نبودید و به گوش‌تان نخورده است! البته حق هم دارید چون این استراتژی در کشورهای توسعه یافته هم به تازگی در حال شکل گیری و پیاده سازی است. اما مطمئن باشید که از این پس بیش از قبل اصطلاح click-and-collect به گوش‌تان خواهد خورد.

اگر بخواهم به زبان ساده توضیح دهم که فروش بر پایه‌ی click-and-collect به چه معناست باید اول معنای لغوی آن را بدانید: کلیک کن و بردار!

در این نوع خدمت دهی دیگر خبری از فروشگاه‌های متعدد از جانب فروشنده نیست و بلکه صاحب کسب و کار محصولاتش را به شکل آنلاین نمایش داده و برای ارائه آن‌ها انبارهایی را به وجود می‌آورد تا کالا سریع‌تر و بی واسطه‌تر به دست مشتری برسد. برای مثال سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای بزرگی همچون تسکو و ویترز در انگلستان برای خدمت دهی به این شکل قراردادی را با سازمان حمل‌ونقل عمومی لندن امضا کردند.

این روش خرید و فروش اینترنتی باعث صرفه‌جویی در وقت فروشندگان و همچنین خریداران خواهد شد و در زمان و هزینه‌ی آن‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت. خریداران دیگر نیازی به اختصاص دادن زمان برای رفتن به فروشگاه و تهیه کالا ندارند و فروشندگان نیز دیگر نیازی به ایجاد فروشگاه‌های بزرگ برای ارائه محصولات‌شان نخواهند داشت و به جای این هزینه به برپایی انبارهای مجهز خواهند پرداخت.

هزینه‌های بالا برای صاحبان کسب و کار و همچنین شرایط همه گیری بیماری کووید 19، زمان رسیدن به خدمت رسانی بر اساس مفهوم click-and-collect را سرعت بخشیده است و تعداد بیشتری از خرده فروشان  تمایل به اجرای آن دارند.

در دو مقاله‌ی اخیر درباره راه‌های افزایش فروش در خرده فروشی ها سعی کردیم که به نکات به روز و جدیدی که برای جذب بیشتر مشتری و افزایش فروش به کار می‌رود اشاره کنیم. تلاش بر این بود که با مفاهیم جدید آشنا شوید و به همین علت از به کار بردن مفاهیم تکراری و کلیشه‌ای دوری جستیم. امیدواریم که با یادگیری این مفاهیم به افزایش فروش خرده فروشی شما کمک کرده باشیم.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه