مجتمع های تجاری هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار کوچک چقدر است؟
  • 1400/01/24

هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار کوچک چقدر است؟

اگر همیشه به دنبال راه اندازی کسب و کار خود بودید، حتماً این سوال برای‌تان پیش آمده است که هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار چقدر است؟ در سال اول شروع یک خرده‌فروشی چقدر باید پول کنار گذاشت؟ اگر این سوال‌ها بخشی از دغدغه‌های شما برای شروع کار است با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا به نکات خوبی در این مورد اشاره خواهیم کرد.

به طور متوسط ، صاحبان مشاغل کوچک در ایالات متحده حدود 40،000 دلار در اولین سال فعالیت خود خرج می کنند. آیا به نظرتان این مبلغ زیاد است؟ اگر چنین فکر می‌کنید باید بدانید که شما تنها نیستید و خیلی‌ها همانند شما گمان می‌برند که این رقم بسیار زیاد است! پس به تحقیقی که با توجه به تجربه‌ی دسته‌ای از مشاغل و کارآفرینان مشتاقی که به دنبال برپایی کسب و کار خود بودند، انجام شده است، توجه کنید.

در ماه اکتبر ، بیش از 150 کارآفرین مشتاق در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفتند و از آنها خواسته شد به یک سوال ساده فریبنده پاسخ دهند: "شروع کار چقدر هزینه دارد؟" سپس 300 صاحب مشاغل کوچک تجارت الکترونیک مستقر (با چهار کارمند یا کمتر) مورد بررسی قرار گرفتند و میزان هزینه های سال اول آنها با پیش‌بینی‌های کارآفرینان مشتاق مقایسه شد.

طبق نتیجه‌ای که به دست آمد، کارآفرینان مشتاق میزان هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار را دست کم می‌گیرند! علاوه بر این، مشاغل پردرآمد سرمایه‌گذاری های خود را بسیار متفاوت اولویت بندی می کنند، آن‌ها در واقع هزینه‌ی کمتری را برای بازاریابی انجام می‌دهند و در مقایسه با مشاغلی که در سال اول خود سود کسب نکرده اند، هزینه‌ی بیشتری برای تیم خود اختصاص می‌دهند.

اما خب این کارآفرینان مشتاق، هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار را چقدر حدس زده بودند؟ کارآفرینان مشتاقی که که مورد تحقیق قرار گرفتند، حدس زده بودند که برای شروع کار خود هزینه ای کمتر از 40،000 دلار نیاز است و حتی خیلی کمتر از آن. طبق تحقیقات، کارآفرینان مشتاق انتظار داشتند که در سال اول خود تنها 17000 دلار هزینه کنند!

چرا تخمین درست هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار مهم است؟

بیشتر بودجه‌ای که شما برای کسب و کارتان اختصاص می‌دهید بر اساس پیش‌بینی‌های آینده است، هرچند برخی از این تخمین‌ها همراه با ریسک باشد. اما هرچه این ریسک بالاتر باشد، یعنی شما هزینه‌های مورد نیاز برای کسب و کار خود را متفاوت‌تر پیش‌بینی کنید، خطر بزرگ‌تری تجارت شما را تهدید خواهد کرد. به طور کلی، بودجه کم می تواند پول یا اعتبار کمتری برای پرداخت صورتحساب‌ها در اختیار شما بگذارد تا حتی نتوانید انبار فروشگاه‌تان را بروز نگه دارید و در نهایت مجبور شوید از بازار کنار بروید. همانطور که آمار نشان می‌دهد، حدود 30 درصد از کسب و کارهای کوچک ایالت متحده شکست می‌خورند و آن‌ها دلیل این شکست را کمبود پول نقد عنوان می‌کنند. در واقع تأمین هزینه های اساسی کسب و کارها در دوره رکود طولانی مدت، تقریباً غیرممکن است.

پس اگر قصد دارید یک کارآفرین باشید و کسب و کار خود را راه بیندازید باید یک برنامه‌ریزی مالی خوبی داشته باشید. همچنین باید با صاحبان مشاغل دیگر صحبت کنید، با کسانی که در بازار مورد نظر شما فعال هستند، ارتباط برقرار کنید و اگر باز هم موفق به ریختن یک برنامه‌ی مالی مناسب نشدید در نهایت با یک برنامه‌ریز مالی مشورت کنید.

تقسیم کردن هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار در سال اول:

در تحقیق مذکور، از صاحبان مشاغل در نظرسنجی خود خواسته شد که سوابق سال اول خود را مرور کنند و بگویند که چه مقدار پول را به عنوان درصدی از کل بودجه خود به هزینه‌های مختلف کسب و کار اختصاص داده‌اند. به طور کلی موارد زیر به دست آمدند:

 

 هزینه‌های مربوط به محصول: مواد اولیه ، موجودی ، تأمین کننده ، تولید ، حق ثبت اختراع و غیره

عامل: هزینه ادغام / حقوقی ، نرم افزار اضافی ، حسابداری و غیره

هزینه ایجاد فروشگاه آنلاین: اشتراک وب سایت / سیستم عامل ، میزبانی / دامنه ، توسعه دهنده قرارداد / طراح و غیره

هزینه‌های حمل و نقل: بسته بندی، برچسب ها و غیره

هزینه‌های آفلاین: اجاره ، گاز ، برق، تلفن و غیره

هزینه‌های  تیم / کارکنان: حقوق، مزایا، امتیازات و غیره

هزینه‌های بازاریابی: لوگو، مارک تجاری، تبلیغات، کاتالوگ و سایر موارد چاپی و غیره

 پس به طور کلی هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار کوچک به صورت زیر خرج خواهند شد:

11٪ در هزینه های عملیاتی

10.3٪ در هزینه های بازاریابی

9٪ در هزینه های آنلاین

31.6٪ در هزینه های محصول

8.7٪ در هزینه حمل و نقل

18.8٪ در هزینه های تیم

10.5٪ در هزینه های آفلاین

شاید برای‌تان تعجب آور باشد اگر بدانید که هزینه‌ی کارمندان در سال اول باعث افزایش هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار می‌شود!!

 

هزینه‌های غیرمنتظره یکی دیگر از عوامل افزایش هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار در سال اول هستند. معمول‌ترین این هزینه‌ها از قبیل موارد زیر بودند:

  • هزینه Shipping:  34٪ از مشاغل، هزینه‌های بسته بندی، هزینه مرجوع کردن اقلام آسیب دیده یا برگشتی و هزینه‌های حمل و نقل عمومی را به عنوان هزینه‌ی پیش‌بینی نشده خود عنوان کردند.
  •  23٪ از مشاغل هزینه‌های مانند بیمه، و مجوزها را به طور غیرمنتظره‌ای پرهزینه عنوان کرده‌اند.
  • 21٪ از مشاغل گفتند که هزینه‌های مانند آزمایش محصول و دریافت و بازگرداندن محصولات معیوب و همچنین موجودی اضافی بیشتر صورت حساب آن‌ها را تشکیل می‌داده است.
  • هزینه‌های مالیات و حسابداری: بیشتر صاحبان مشاغل از هزینه‌های مالیات و حسابداری را به عنوان هزینه‌ی پیش‌بینی نشده و دردناک برای صاحبان کسب و کار نام بردند.

 

اما چرا محاسبه هزینه‌های پیش‌بینی نشده اهمیت دارد؟

هزینه‌های ثابت به نوعی در ایحاد سرمایه کسب و کار شما تاثیر دارند و بخشی از برنامه‌ی مالی شما خواهند بود. اما هزینه‌های پیش‌بینی نشده و یک بار مصرف اینگونه نیستند و بدون اطلاع و ناگهانی به وجود می‌آیند. باید حتی برای این مشکلات هم چاره داشته باشید. اگر موافق نیستند، به اپیدمی ویروس کرونا فکر کنید و بلایی که سر خیلی از کسب و کارها آورد! خیلی از تجارت‌ها تعطیل شدند. شما که نمی‌خواهید به سرنوشت خرده‌فروشی‌های شکست خورده دچار شوید؟! به نظرم انجام یک برنامه‌ریزی برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده و کنار گذاشتن مقداری پول برای این مواقع باید جزئی از تخمین هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار باشد.

کارآفرینان مشتاق هزینه‌های آنلاین را بیش از حد ارزیابی کرده بودند:

در تحقیق انجام شده، کارآفرینان مشتاق پیش‌بینی کرده بودند که هزینه‌های آنلاینی که در سال اول انجام می‌شود رقمی بیش از هزینه‌ای که صاحبان مشاغل مورد بررسی اعلام کردند، باشد. کارآفرینان مشتاق 12 درصد از بودجه هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار را برای آن در نظر گرفته بودند در حالی که صاحبان مشاغل این رقم را 9 درصد اعلام کردند.

یک نکته‌ی جالب: کارآفرینانی که مبلغ هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار را بیشتر برآورد می‌کنند، بیشتر هم خرج خواهند کرد!

دلیل ساده آن نیز این است که: اگر کارآفرینان انتظار دارند بیشتر برای کسب و کار خود هزینه کنند، در خرج کردن بابت هزینه‌های غیر ضروری آسان‌تر تصمیم می‌گیرند و در واقع راحت‌تر خرج می‌کنند.

 

نکته‌ی دیگری که شاید برای‌تان جذاب باشد این است که: شرکتی که وضعیت درآمدی بهتری داشته است، قطعاً نباید بودجه‌بندی خیلی خارق العاده‌ای برای سال اول شروع خود داشته باشد! بلکه خیلی از آن‌ها اذعان کردند که اگر به سال اول بر می‌گشتند، شکل دیگری برنامه‌ریزی می‌کردند. همین نکته باعث شد تا در این تحقیق، نگاه عمیق‌تری به تاثیر بودجه‌بندی درست برای هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار و موفقیت آن انداخته شود.

مشاغل پردرآمد برای تیم هزینه بیشتری می‌کنند:

مشاغلی که درآمد بیشتری را در سال اول خود گزارش دادند، به طور قابل توجهی هزینه بیشتری را صرف هزینه های تیمی خود می‌کنند، تقریباً رقمی معادل یک سوم بودجه کل خود.

 

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید:

  •  مشاغل با درآمد سالانه کمتر از 10000 دلار 8٪ از بودجه خود را صرف هزینه های تیمی می کنند.
  •   مشاغل با درآمد سالانه 10 هزار تا 100 هزار دلار 23٪ از بودجه خود را صرف هزینه‌های تیمی می‌کنند.
  •   مشاغل با درآمد سالانه 100000 دلار + 32٪ از بودجه خود را صرف هزینه‌‍های تیمی می‌کنند.

رابطه بین درآمد و هزینه‌های تیم ممکن است یک رابطه بدیهی و اشکار به نظر برسد، به عبارت دیگر  یعنی اگر شرکت درآمد بیشتری بدست آورد، توانایی پرداخت هزینه های خود و استخدام کارمندان بیشتری را دارد. اما این رابطه از جهت دیگری نیز قابل بررسی است: افزودن اعضای جدید به تیم می‌تواند رشد درآمد کسب و کار را نیز تحریک کند.

مشاغل با درآمد بالاتر در سال اول، هزینه‌ی کمتری بری بازاریابی و تبلیغات انجام داده بودند:

درک این نکته نیز چندان دشوار نیست. هنگامی که یک کسب و کار درآمد پایینی دارد برای افزایش درآمد خود، هزینه‌ی بیشتری برای بازاریابی و تبلیغات می‌پردازد و بالعکس. پس در این تحقیق به یک رابطه‌ی معنادار بین هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار و هزینه بازاریابی در سال اول رسیدیم: هرچه کسب و کار در کل درآمد بیشتری کسب کند، هزینه آن برای بازاریابی کمتر خواهد شد.

طبق آمارهای بدست آمده؛

شاغل با درآمد سالانه کمتر از 10،000 دلار ، 13٪ از بودجه خود را صرف بازاریابی می‌کنند.

مشاغل با درآمد سالانه بین 10،000 تا 100،000 $ 7٪ بودجه خود را صرف بازاریابی می‌کنند.

مشاغل با درآمد سالانه 100000 دلار ، 7٪ از بودجه خود را صرف بازاریابی می‌کنند.

اگر مشاغل بدون بازده مشخص سرمایه بیشتری را صرف بازاریابی می‌کنند، این می‌تواند نشانه اولیه مشکلات بزرگتری باشد. برای مثال، وبسایتی را در نظر بگیرید که از نظر کارایی و محصولات هنوز ضعیف است ولی شما برای آن بخواهید تبلیغات و بازاریابی انجام دهید.

به نظر من، بازاریابی بیشتر یک هنر است تا یک علم! و بدست آوردن میزان دقیق سهم آن در بین هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار در آغاز کار واقعاً سخت است. اگر خیلی کم هزینه کنید، کسی شما را نخواهد شناخت و اگر خیلی زیاد خرج کنید، ممکن است بازدهی خیلی بالایی نبینید!

با این حال تحقیقاتی که توسط کارشناسان اداره تجارت کسب و کارهای کوچک ایالات متحده انجام شده است، نشان می‌دهد که رقم بودجه بازاریابی برای سال اول یک کسب و کار  B2C مقداری بین 7 تا 8 درصد درآمد است.

با توجه به این نکته مهم که هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار به فاکتورهای مختلفی از جمله صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، هزینه کالاها، فروش پیش‌بینی شده، مدل تجاری و غیره بستگی دارد، اما طی بررسی‌ها و تجزیه و تحلیل‌هایی که پس از تجزیه و تحلیل روند در میان مشاغل پردرآمد و مشاوره با مشاوران استارت آپ‌ها، انجام شده است به نظر می رسد یک محدوده کلی برای این هزینه‌ها وجود دارد که شامل تقسیم‌بندی زیر می‌شود:

  • هزینه عملیاتی:10٪ -15٪
  • هزینه محصول: 28٪ -36٪
  • هزینه حمل و نقل: 8 – -12
  • هزینه آنلاین: 9٪ -10٪
  • هزینه بازاریابی: 7٪ -12٪
  • هزینه تیم: 14٪ - 30٪

راه‌اندازی یک بیزینس کار ساده‌ای نیست و افراد ضعیف را نمی‌طلبد. اما با داشتن اطلاعات مناسب و تصویر واضح از امور مالی پیش روی خود، می‌توانید بسیاری از خطرات مرتبط با کارآفرینی را مدیریت کنید. پس نگران نباشید و فقط قبل از شروع، برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهید. دید واضحی از هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار داشته باشید و بودجه‌بندی آن را نیز مشخص کنید. با افراد باسابقه در صنعت مورد نظرتان مشورت کنید و از تجارب آن‌ها نهایت بهره را ببرید. اگر در روند برنامه‌ریزی و بودجه بندی برای هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار به مشکل برخوردید حتماً از یک متخصص امور مالی کمک بگیرید و بدایند هزینه‌ی که از این بابت پرداخت می‌کنید، از بسیاری از هزینه‌های آتی دیگر شما جلوگیری خواهد نمود. همانطور که در متن هم توضیح دادیم، از هزینه‌های پیش‌بینی نشده نیز غافل نشوید و برای آن‌ها نیز برنامه داشته باشید. خیلی از کسب و کارها راهکاری برای مقابله با این نوع هزینه‌ها را در سال اول راه‌اندازی نداشتند و خیلی زود از بازار حذف شدند. در آخر امیدواریم که شما به عنوان یک کارآفرین برآورد درستی از هزینه راه اندازی یک کسب و کار چه برای خود یا شریک خود داشته باشید و این مقاله هم کمکی به بینش شما کرده باشد.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه