مجتمع های تجاری رونق بخشی مراکز خرید در دوران بحران کرونا
  • 1400/12/02

رونق بخشی مراکز خرید در دوران بحران کرونا

استفاده از برخی راهکارها مثل پخش موسیقی های زنده شاد و انرژی بخش، پخش کارت های هدیه رایگان و نصب دستگاه های انتشار دهنده بخارهای ضدعفونی کننده به جلب رضایت مشتریان حاضر در مراکز خرید کمک می کند. علاوه بر این با ایجاد راه کارهای دیگری نظیر تبدیل تجربه خرید با استفاده از استراتژی های چند کاناله، استفاده از طراحی و فضا، تخفیف های هدفمند و برنامه ریزی برای سفر مشتری می توان به افزایش پاخور  مراکز خرید در زمان پس از کرونا نیز کمک نمود.

گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان یک تهدید منحصر به فرد است که نظام عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار داد و خرده فروشی و زنجیره تامین را در سراسر جهان مختل کرد. خوشبختانه در بحرانیترین شرایط، مدیران مراکز خرید در کشور عملکرد مطلوبی داشتند و با وجود مشکلات متعدد، کمتر با قفسه های خالی و درگیری در مراکز خرید نظیر آنچه در اروپا و آمریکا رخ داد مواجه بودیم.

کرونا و ترسی که زنده است

در شرایط جدید، مردم از حضور در مناطق پر رفت و آمد خودداری میکنند و این امر مراکز خرید را در معرض خطر قرار داده است. طبق نظر سنجیای که مرکز تحقیق Coresight سال ها پیش انجام داده بود، حدود 27 درصد از مردم نگران وجود ویروس های کشنده در فضاهای عمومی بودند. این میزان بعد از دوران کرونا حتما به دلیل عوامل روانشناختی رشد چشمگیری خواهد داشت. این ترس و مسائل روانشناختی برای رونق گرفتن مجدد مراکز خرید در دوران پس از کرونا باید مورد توجه ویژه مدیران مراکز خرید قرار بگیرد و برای آن برنامه ریزی کنند. چرا که تغییر رفتار مصرف کننده در زمان خرید، باعث می شود برنامه های ترویج فروش و پروموشن های مارکتینگ که در گذشته بسیار کارآمد بود، امروز نتیجه بخش نباشد. به بیان ساده، لزوم ایده های جدید، برنامه های نوین و رسانه های متفاوت از گذشته بیش از پیش برای رونق بخشی به مراکز خرید در بخش مارکتینگ، احساس می شود. همچنین دوره فاصله گذاری اجتماعی باعث تغییر و تحول بخش خرده فروشی و مراکز خرید چند منظوره شده است. توجه به بازار آنلاین و فروش اینترنتی کاری است که در کوتاه مدت باید برای آن برنامه ریزی صورت بگیرد. متاسفانه برنامه های مراکز خرید در فضای اینترنت، عموما تا به امروز محدود به شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام بوده است در حالی که اساس تجارت الکترونیک با وب سایت رسمی مرکز خرید شکل می گیرد. وجود مرکز خرید نسخه آنلاین، در شرایط خاص امروز، نه به اندازه فروش حضوری اما دلگرم کننده برای کسبه و کاربران مرکز خرید خواهد بود.

مراکز خرید روباز شانس بیشتری دارند

مراکز خرید روباز شانس بیشتری برای اینکه هرچه سریعتر رونق پیدا کنند دارند و مردم در چنین فضاهایی احساس راحتی بیشتری خواهند کرد. مراکز خریدی که در فضای باز فعالیت میکنند، محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد. انتظار میرود که مشتری ها به زودی بازگشت خوب و سالمی به مراکز خرید روباز داشته باشند و این اتفاق پس از سال ها که این سبک مراکز مورد اقبال نبودند، رخ می دهد.

ما با یک ظرفیت بالقوه و مطلوب که در بام مراکز خرید، پارکینگ های روباز، محوطه اطراف و هر نقطه بیرونی مرکز خرید که می توان امکانات جذابی را در اختیار مشتریان قرار داد، مواجه هستیم و با برگزاری برنامه های ایونت محور با حفظ فاصله گذاری اجتماعی، جاذبه حضور در نقطه خرید را فراهم کنیم.

شکوفایی در بحران

مدیران مراکز خرید در این شرایط باید از قوه ابتکار خود کمک بگیرند؛ برای جلب توجه مشتریان بالقوه و مصرف کنندگان، از پیشنهادهای سرگرمی، تفریحی و خریدهای مبتنی بر تجربه خوب مشتریان خود استفاده کنند. این به معنای ارائه امکانات لوکس، رستوران های سطح بالاتر، اتاق های رختکن مجازی و آینه های هوشمند، کالاهای سفارشی با تکنولوژی پیشرفته است که باعث میشود خریداران مجدداً با مراکز خرید آشتی کنند. همچنین در این شرایط، اهمیت شناخت دقیق از مشتریان وفادار مرکز خرید مشخص شده و به کمک نرم افزارهای باشگاه مشتریان و CRM می توان نسبت به اطلاع رسانی دقیق اقدام کرد.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه