مجتمع های تجاری نحوه افزایش فروش در خرده ‌فروشی در دوران کرونا - قسمت اول
  • 1400/12/02

نحوه افزایش فروش در خرده ‌فروشی در دوران کرونا - قسمت اول

با ماندگاری ویروس کرونا در دنیا و روی آوردن بسیاری از مردم به خرید آنلاین، بسیاری از خرده‌فروشی‌ها در سرتاسر دنیا با ضررهای زیادی مواجه شدند و حتی عاقبت خیلی از آن‌ها به تعطیلی کسب و کارشان انجامید. افرادی زیادی بیکار شدند و این یک شوک ناگهانی و غیرمنتظره برای خرده فروشی‌ها، مخصوصاً آن‌هایی بود که سیستم سنتی داشتند. در این مقاله می‌خواهیم با ارائه تاکتیک‌هایی به افزایش فروش در خرده ‌فروشی شما کمک کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

اگر بخواهم از وخامت اوضاع فروش در دوران کرونا مثال بزنم، وضعیت غول اقتصادی دنیا را نام می‌برم. به عنوان مثال در کشور آمریکا و به دلیل همه‌گیری بیماری کوید 19، آمار فروش البسه و لوازم جانبی در شش ماه نخست سال 2020 نسبت به سال گذشته‌ی آن، رقمی حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده است. البته این ضرر برای خرده‌فروشان لوازم الکتریکی و کتاب‌فروشی‌ها نیز قابل ملاحظه بوده است.

 

خب، اگر شما در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید، حتماً صاحب یک کسب و کار هستید که به دنبال افزایش فروش در خرده فروشی خود است و یا ممکن کسب و کار شما به خوبی در حال جلو رفتن است اما دغدغه‌ی متوقف شدن این روال برایش را دارید.

 

با توجه به شرایط حال حاضر در دنیا و حکم‌فرمایی ویروس منحوس کرونا، قوانین افزایش فروش در خرده فروشی دیگر همانند قبل جواب نمی‌دهند و می‌بایست تاکتیک‌های جدیدی برای افزایش فروش خرده فروشی خود فرا گیرید.

 

خب، برای افزایش فروش در خرده‌ فروشی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

 

اگر به صورت خلاصه بخواهیم برای‌تان توضیح دهیم، شامل موارد زیر می‌شود:

 

  • خرده فروشی خود را به شکل آنلاین نیز ایجاد کنید.
  • شرایطی ایجاد کنید که مشتری به برند شما اعتماد داشته باشد و با دیدن اسم شما احساس امنیت کند.
  • تبلیغات کنید! البته به شکل بهینه. کمپین‌های تبلیغاتی خود را طوری جلو ببرید که در موتورهای جست‌و‌جو در قهرست اول قرار گیرید.
  • آدرس کامل و اطلاعات تماس مراکز فروش‌تان را حتماً در گوگل (گوگل مپ) پین کنید تا مشتریان هنگام جست و جو، به راحتی به شما دسترسی پیدا کنند.
  • امکان سفارش از طریق گوشی همراه را حتماً فعال کنید.
  • نیروی انسانی را توسعه دهید. می‌توانید کارمندان جدیدی که مهارت کافی دارند استخدام کنید و یا با آموزش نیروهای فعلی را ارتقا دهید.
  • مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید.
  • مسئولیت اجتماعی شرکت را رعایت کنید و یا گسترشش دهید.
  • تصاویر جذاب از محصولات خود در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی قرار دهید تا برای کاربران جذابیت بصری داشته باشد.
  • زمان انتظار کشیدن مشتری را حداقل نکنید بلکه صفر کنید!
  • از رسیدن صحیح و سالم محصولات فروشگاه به دست مشتریان و مقصد اطمینان کامل حاصل کنید.
  • به دنبال افزایش بازدیدکننده از وبسایت فروشگاهی خود باشید.
  • میزان فروشی که به عنوان هدف انتخاب می‌کنید را منصفانه بگذارید.
  • تصاویر جذاب و واضحی از محصولات درج کنید.
  • از موجودی محصولات حتماً و حتماً مطمئن شوید.
  • به خدمات مشتریان اهمیت زیادی دهید. در وفاداری آن‌‌ها تاثیر زیادی خواهد داشت و آن‌ها را از نظر اخلاقی به خرد از شما سوق می‌دهد.

با توجه به نکته‌ی قبل، مشتری مدار باشید.

  • هدف خود را فقط محدود به افزایش سود و فروش نکنید و از تعامل و افزایش کیفیت کار غافل نشوید.
  • درباره پروموت محصولات صادقانه عمل کنید تا مشتریان به شما اطمینان کنند. در واقع وقتی یک مشتری به فروشگاه حضوری یا آنلاین برند شما وارد می‌شود باید احساس امنیت کند و به خرده‌فروشی شما اعتماد داشته باشد.
  • باعث شوید که مشتریان در فروشگاه خرده فروشی شما احساس امنیت کنند.

 

در قسمت بالا درباره‌ی صداقت هنگام فروش محصولات اشاره کردیم ولی در این بخش می‌خواهیم با توجه به فضای عجیبی که این روزها با آن مواجهیم صحبت کنیم.

 

شرایط ترسناک اپیدمی بیماری کووید 19! متاسفانه این روزها و ماه‌ها ویروس کرونا به بخش جدایی ناپذیر زندگی‌ها تبدیل شده و همه‌مان باید برای در امان ماندن از آن راهکارهایی به کار ببریم. اما شما به عنوان یک خرده فروشی چه اقداماتی باید در قبال مشتریان خود انجام دهید تا آن‌ها هنگام خرید از شما احساس امنیت کنند؟

 

مسلماً بیشتر مشتریان نگران وضعیت سلامتی و ایمن بودن خود در برابر این بیماری هستند، پس باید این باور را در آن‌ها ایجاد کنید که با خرید از فروشگاه شما همچنان سلامت و ایمن خواهند ماند. تمام اقدامات و ضوابط ایمنی که باید رعایت شود را برقرار کنید. حال که این شرایط را رعایت می‌کنید، مشتریان هم باید از این کارهای شما مطلع شوند. ضوابطی ازشرایط جدید که برای مبارزه با اپیدمی کرونا انجام می‌دهید را گردآوری کرده و از روش‌های زیر به اطلاع مشتریان برسانید:

 

صفحات اجتماعی مانند اینستگرام، توییتر و فیسبوک

ایمیل مارکتینگ

وبسایت

اپلیکیشن‌های موبایل اگر دارید

 

می‌توانید به مشتریان اطمینان خاطر دهید که تمام محصولات به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی می‌شوند، به اندازه کافی ماسک، دستکش و الکل برای مشتریان موجود است و غیره. غر نزنید! این فقط راهکاری برای افزایش فروش در خرده ‌فروشی شما نیست بلکه به نوعی وظیفه‌ی کسب و کار شما در این وضع اسفناک است.

 

فقط حواس‌تان باشد که هر نویدی به آن‌ها می‌دهید باید مو به مو اجرا شود.

 

اما یک نکته مهم در دوران همه‌گیری بیماری کوید 19 رخ داد که شاید تنها اتفاق مثبت ناشی از آن شمرده شود و آن هم روی آوردن مردم به فضای آنلاین و خرید اینترنتی بود. این روزها بیش از هر زمان دیگری مردم برای رفع نیازهای‌شان به جست و جو در گوگل روی آورده‌اند. پس روی وبسایت فروشگاه خود حسابی کار کنید. مثلا اگر شما محصول X را می‌فروشید و کاربر در موتورهای جست و جو کالای X را می‌زند باید فروشگاه شما جز اولین آدرس‌هایی باشد که در معرض نمایش قرار می‌گیرد. اینکه چگونه اینکار کنید خودش مبحث و تخصص طولانی می‌طلبد که این مقاله گنجایش پاسخ آن را ندارد. حتماً در مقالاتی که مرتبط با نحوه تبلیغات و بازاریابی اینترنتی باشد، بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

 

خرده فروشی خود را در لیست مشاغل در Google ، Yelp ، Facebook وارد کنید. آدرس دقیق فروشگاه و اطلاعات تماس را صحیح و کامل درج کنید. نمای بصری خوبی از خود به جای گذارید و تصاویر خوبی انتخاب کنید. ساعت کاری دقیق را نیز ذکر کنید تا مشتریان بدانند که چه زمان‌هایی کسی پاسخگو نخواهد بود.برای ثبت آدرس خود حتما از گوگل مپ نیز کمک بگیرید.

 

من در تصویر زیر دو نمونه از نحوه ثبت اطلاعات از دو شرکت متفاوت را قرار می‌دهم. بنظر خودتان کدام یک در جذب مخاطب موفق‌تر خواهد بود؟ خود شما از کدام فروشگاه راحت‌تر خواهید کرد؟

 

 

 

در مقاله بعدی درباره ادامه راهکارهای افزایش فروش در خرده ‌فروشی در اوضاع نابسامان کرونایی باز هم صحبت خواهیم کرد، پس همچنان ما را دنبال کنید.

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه