مدیر مجتمعهای تجاری با اتخاذ تصمیمات مهم نه تنها به بهبود کیفیت زندگی و مشاغل شهروندان کمک میکند بلکه با گذشت زمان و توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز این مدیریت سودآور خواهد بود. در مقاله حاضر به بررسی اصول و مبانی مدیریت مجتمعهای تجاری میپردازیم تا درک بهتری از چگونگی ایجاد و اداره مؤثر مجتمع های تجاری داشته باشیم.
بهرهوری چیست؟
"بهرهوری" به عنوان یک معیار اساسی برای اندازهگیری عملکرد اقتصادی یا عملیاتی مطرح میشود. این مفهوم به ما کمک میکند تا درک کنیم که چگونه افراد، شرکتها، صنایع و حتی سیستمهای اقتصادی به صورت بهینهترین از ورودیهایی نظیر سرمایه، نیروی کار و زمان استفاده میکنند و به تولید محصولات یا ارائه خدمات میپردازند.
در واقع، بهرهوری توجه به کمترین اتلاف منابع نظیر زمان، انرژی و سرمایه را دارد. بهرهوری زمانی را در نظر میگیرد که فرآیندها و فعالیتها به سرعت و بدون دستکمترین تاخیری انجام شوند. بهرهوری انرژی به معنای بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش هدررفت انرژی در فرآیندهاست.
اثرات مدرنیسم بر فضاهای شهری با ساختوساز و افزایش انواع مختلفی از مجتمعهای تجاری و مالها قابلمشاهده است. این فضاهای عمومی و تجاری درگذر زمان دچار تغییرات در سطح، مقیاس و عملکرد شدهاند. تهران بهعنوان پایتخت کشور از همان آغاز ویترین بزرگترین شاپینگمالها و مجتمعهای تجاری مدرن بوده است. فضاهای تجاری بهعنوان یکی از انواع فضاهای عمومی شهری تهران را به تسخیر خود درآورده و گوی سبقت را نسبت به سایر انواع کاربریها ربوده است. گرایش مشتریان به سمت مراکز خرید باعث شده که بحث مدیریت، اجرای برنامههای وفاداری و باشگاه مشتریان مراکز خرید بیش از گذشته داغ شود. در همین رابطه با امیر ریاضی، مدیرعامل شرکت راتا مدیریت ایرانیان و مشاور ارشد راهاندازی و بهرهبرداری مجتمعهای تجاری (مجتمعهای چندمنظوره) درباره برنامههای وفاداری و باشگاه مشتریان در مراکز خرید به گفتوگو نشستهایم.
فعالیت در مراکز خرید با حضور مشتریان آغاز میشود؛ مراکز خریدی که با مهندسی بهرهبرداری، حلقههای مختلف مانند: هایپرمارکتها، فروشگاههای کوچکتر، قسمتهای سرگرمی یا پردیسهای سینمایی را دور هم جمع میکنند. همان طور که میدن معیارِ ارزیابی و ارزش مراکز خرید، تماما به حضور مؤثر مشتریان بستگی دارد که به اصطلاح به ان نرخ پاخور مشتری گفته میشود. و امروز با شیوع ویروس کرونا، مراکز خرید هم مانند دیگر کسب و کارها دستخوش تغییراتی گشته اند؛ که مراکز خرید میتوانند با اجرای درست برنامههای وفاداری آنها را مدیریت کنند. نتایج این تغییرات نشان دادند چند درصد از مشتریان وفادار هستند؟ مراکز چه اقداماتی در این راستا انجام دادهاند؟ چقدر در مراکز خرید راهروهای گرم و راهروهای سرد وجود دارد؟ چقدر نقاط گرم و نقاط سرد در مراکز خرید به درستی تشخیص داده شدهاند؟ سئوالاتی که پاسخ آنها به رابطه میان مرکز و نرخ مشتری باز میگردد.
اگر همیشه به دنبال راه اندازی کسب و کار خود بودید، حتماً این سوال برایتان پیش آمده است که هزینه اولیه راه اندازی یک کسب و کار چقدر است؟ در سال اول شروع یک خردهفروشی چقدر باید پول کنار گذاشت؟ اگر این سوالها بخشی از دغدغههای شما برای شروع کار است با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا به نکات خوبی در این مورد اشاره خواهیم کرد.